U bent op zoek naar een Makelaar in Zuidhorn? Dan bent u bij Dijkstra Makelaardij aan het juiste adres. Een goede prijs voor uw woning is belangrijk. Niet te laag, maar ook niet te hoog. Daarom komen wij bij u thuis om de woning te inspecteren. Wij letten dan op de ligging en de technische staat van uw woning. Ook willen wij financiƫle zaken als servicekosten, gemeentelijke belastingen of erfpacht weten. Belangrijk is de informatie over eventuele gebreken. U kunt daar door de koper achteraf op worden aangesproken. Via de NVM-database voor woonobjecten controleren wij verder de marktprijzen van vergelijkbare woningen in de omgeving.

Ook krijgt u advies over het verplichte energielabel. Op basis van al deze informatie krijgt u een uitstekend advies over een realistische vraagprijs.

Een woning kopen in Zuidhorn

Geschikte woning zoeken

Wij hebben een uitgebreid netwerk van NVM-makelaars. Hierdoor heeft hij als eerste inzicht in woningen die op de markt komen of heeft hij extra informatie over nieuwbouwprojecten. Dankzij onze jarenlange ervaring maken wij snel een goede selectie uit het actuele aanbod. U kunt natuurlijk ook zelf zoeken maar naast Funda weten wij het volledige aanbod van koopwoningen in Nederland.

Bezichtiging

Heeft u een huis gezien dat u aanspreekt, dan regelen wij een bezichtiging. Zo komt u er snel achter of de woning werkelijk aan uw wensen voldoet. Wij bekijken het huis met andere ogen. Wij letten vooral op de waarde van een woning, het onderhoud en eventuele gebreken. In sommige gevallen adviseren wij een bouwkundig specialist in te schakelen voor nader onderzoek. Op die manier kan de exacte staat van onderhoud van de woning worden bekeken. Ook hoort u van ons of er al meer bezichtigingen zijn geweest en welke biedingsprocedure wordt gehanteerd. Loop bij een bezichtiging ook even door de buurt.

Extra onderzoek

Wanneer u concreet een woning op het oog heeft, kunnen wij extra onderzoek naar de woning doen. Denk dan bijvoorbeeld aan het checken van het verplichte energielabel, de bestemmingsplannen, bouwkundige staat, de milieuaspecten en andere gegevens zoals van het Kadaster, gemeente, provincie of eventueel een Verenigingen voor Eigenaars (VvE).

Onderhandeling

Als u een bepaalde woning wilt kopen, adviseren wij u over de juiste waarde. Als taxateur hebben wij veel ervaring met het bepalen van de juiste prijs. In de NVM-database kunnen wij zien wat de marktwaarde is van vergelijkbare woningen. We bepalen de biedingstrategie en adviseren u over een goed openingsbod en evt. ontbindende voorwaarden. Wij starten de onderhandelingen en proberen de woning zo goed mogelijk voor u aan te kopen. Dankzij onze jarenlange ervaring bent u verzekerd van een goed advies en een scherpe onderhandeling die u veel geld kunnen besparen.

Ondertekening koopakte

Accepteert de verkoper uw bod, dan wordt de koopovereenkomst opgesteld. Wij lopen de koopovereenkomst met u door om te zien of alle gegevens kloppen. Wij letten hierbij in het bijzonder op de koopsom, de opleveringsdatum, de ontbindende voorwaarden en de bijverkochte roerende zaken. Is alles in orde, dan kan de koopovereenkomst door u ondertekend worden. De koopovereenkomst gaat naar de notaris en u heeft vervolgens een wettelijke bedenktijd van drie dagen. Binnen deze tijd kunt u alsnog afzien van de aankoop. Doet u dit niet, zijn de financiƫn rond en vormen ook eventuele andere ontbindende voorwaarden geen obstakel meer, dan vindt op de afgesproken opleveringsdatum de overdracht plaats bij de notaris.

Uw nieuwe huis financieren

Wanneer uw bod door de verkoper is geaccepteerd, is het voor u zaak de financiering rond te maken. Vaak sluit men hiervoor een hypotheek af. Aan de hand van de koopsom, eventuele verbouwplannen, uw eventuele eigen geld en de zogenaamde kosten koper (de kosten van de kadastrale inschrijving, overdrachtsbelasting en de notariskosten voor het transport), kunnen wij precies berekenen welk bedrag u aan hypotheek nodig heeft. Wij adviseren u een hypotheek die bij u past. Meestal is voor de financiering een taxatierapport nodig. Wij en de verkoopmakelaar mogen deze niet opstellen, omdat wij bij het onderhandelingsproces zijn betrokken. Wel kunnen wij u helpen met het vinden van een gecertificeerde taxateur.

Naar de notaris

Als een datum is vastgesteld voor overdracht van de woning, adviseren wij u over alles wat er verder nog moet worden geregeld. Zo vergeet u niets en kan de notaris de eigendomsoverdracht (akte van levering) voorbereiden. Een paar dagen voor de levering krijgt u van de notaris een concept-leveringsakte en een nota van afrekening, hiervan ontvangen wij een kopie. Wij controleren altijd (samen met u) of alle gegevens kloppen. Vlak voor de overdracht inspecteren wij samen met u de woning om te zien of deze conform de gemaakte afspraken opgeleverd wordt. Vervolgens tekent u de akte van levering. De woning staat nu op uw naam en wordt door de notaris ingeschreven bij het Kadaster.